Fernisering: Pernille Svendsen
I de kommende måneder udsmykker vi mødesalen med ikoner af billedkunstner Pernille Svendsen. Hør Pernille fortælle om, hvordan hun arbejder med ikoner til ferniseringen. Valgmenigheden er værter ved lidt ost og rødvin. Udstillingen kan ses i mødesalen fra november til februar.
En ikon kan være et glansbillede på et stykke pap, det kan være fabrikerede plastik billeder, eller som disse på udstillingen håndmalede ikoner, som er malet på træmateriale, beklædt med stof og kridt.
Pernille Svendsen arbejder med tempera dvs. jordfarver og andre farvepigmenter blandet med æggeblomme og alkohol. Ikonerne er forgyldt med 23 karatguld. Men det er ikke tilfældigt, hvilke farver, hun bruger.
– Ikonerne er rige på symbolik. Farver, linjer, detaljer. Den blå farve det himmelske, guddommelige. Den røde farve symboliserer det jordiske, menneskelige, passion, smerte og lidelse. Ofte afbilder de Jomfru Maria, Guds moder, med Kristus på armen. Det kan også være de 4 ærkeengle eller en af de 12 festbegivenheder fra Det Nye Testamente, fortæller Pernille.
Kunst eller kirkehistorie?
Selvom vi i valgmenigheden udsmykker mødesalen med kunstværker, så er ikonen egentligt ikke kunst. Pernille forklarer:
– Ikonen hører hjemme i kirkehistorien, teologien og gudstjenesterummet; ikke i kunsthistorien. Bag et kunstværk er kunstneren med sine holdninger, mere eller mindre geniale ideer og kunstneriske indslag. Bag ikonen er kun Kristus og forkyndelsen af evangeliet.
Pernille Svendsen har malet ikoner i 25 år under vejledning af ikonografer fra Rumænien og Canada samt deltaget i ikonkurser på det ortodokse munkekloster Valamo, i Finland og på ørken klosteret, Anafora, i Egypten. Her har hun været med til at udsmykke klosterets hovedkirke Opstandelseskirken med vægmalerier. Pernille har været sognepræst i Sanderum Kirke i Odense siden 2006 og underviser både børn og voksne i ikonmaling